مقالات

انواع دستگیره درب چوبی

انواع دستگیره درب چوبی

وقتی صحبت از طراحی درب می‌شود، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی که گاهی نادیده گرفته می‌شود دستگیره‌ها هستند. نوع دستگیره دربی که انتخاب می‌کنید به سبک درب شما بستگی دارد تا اطمینان حاصل شود که دستگیره درب با چهارچوب درب برخورد نمی‌کنند یا متناسب با ظاهر و شکل درب شما است.

انواع دستگیره درب چوبی

در این مقاله، برخی از نمادین‌ترین و همه کاره‌ترین انواع دستگیره در را برای کمک به شما در هنگام خرید دستگیره معرفی کرده‌ایم.

1. اهرمی روی قاب پشتی

این نوع دستگیره درب از جمله رایج‌ترین و مطلوب‌ترین انواع دستگیره‌ها است. طراحی ساده دستگیره درب که دارای یک صفحه پشتی با دسته سنتی و چرخش انگشت شست بر روی قفل است. دستگیره‌های درب با صفحه‌های پشتی اغلب طیف وسیعی از سبک‌ها را برای انتخاب فراهم می‌کنند، از جمله اشکال مربعی، منحنی یا فلور (برای خانه‌های سنتی‌تر). این دسته از دستگیره‌ها معمولاً بر روی درب‌های چوبی حمام، توالت و اتاق خواب دیده می‌شوند.

دستگیره درب چوبی

2. اهرمی با قاب کوچک

دستگیره‌ درب‌های اهرمی با قاب کوچک در سبکی مشابه موارد فوق دارای صفحه پشتی دایره‌ای یا مربعی کوچک هستند. برخلاف اتصالات روی دسته‌های استاندارد پشتی، این دسته‌ها طوری طراحی شده‌اند که آن‌ها را پنهان می‌کنند و ظاهری صاف و براق ارائه می‌دهند. سطوح دایره‌ای بسیار کوچک‌تر از صفحات پشتی هستند و نمی‌توان آن‌ها را با دسته قفل به صورت چسبیده طراحی کرد (اما می‌توان یک قفل جداگانه در بالا یا پایین نصب کرد).

مشابه انواع دستگیره‌های اهرمی با صفحه پشتی، دستگیره‌های اهرمی با قاب کوچک دایره‌ای در طیف وسیعی از سبک‌ها و رنگ‌ها برای تکمیل درب و بقیه طراحی داخلی خانه شما وجود دارد.

دستگیره درب چوبی

3. دستگیره‌های نوع D

همانطور که از نام آن‌ها پیداست، دستگیره‌های نوع D یا D-pull یک گزینه فوق العاده و مینیمالیستی برای درهایی هستند که نیازی به چفت ندارند. دستگیره‌های D-pull به دلیل طراحی ساده در سبک‌ها و رنگ‌های بسیار زیاد با تنوع زیادی عرضه می‌شوند. دستگیره‌های منحنی و صاف از جمله رایج‌ترین این دسته‌ از دستگیره‌ها هستند، اما در صورت نیاز می‌توانید دستگیره‌های سفارشی را نیز سفارش دهید.

دستگیره درب چوبی

4. دسته‌های فلاش

این نوع دستگیره معمولاً در درهای کشویی استفاده و در خود درب نصب می‌شود. این به دستگیره‌ها اجازه می‌دهد تا به صورت همسطح در داخل درب قرار بگیرند و بیرون نیایند، که برای حفظ درب‌های کشویی سبک مینیمال، ایده‌آل است. با این حال، شما نسبت به اندازه و سبک دسته‌های فلاش انتخاب دارید. طرح‌های محبوب شامل، مربع‌ها و‌طرح‌های دایره‌ای است.

دستگیره درب چوبی

5. دستگیره‌های سنتی

یک نوع کلاسیک دستگیره درب که هم در خانه‌های سنتی و هم در خانه‌های امروزی به خوبی کار می‌کند. دستگیره‌های درب قرن‌هاست که به دلیل هزینه کم و طراحی همه‌کاره‌شان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. آن‌ها معمولاً به شکل کروی هستند و می‌توانند با مکانیسم‌های قفل برای درهای اتاق نشیمن و اتاق خواب ترکیب شوند.

دستگیره درب چوبی

دستگیره‌های درب کلاسیک همه‌کاره هستند، می‌توانند به گونه‌ای طراحی شوند که هم با درب داخلی و هم با طراحی خارجی ملک، چه مدرن و چه سنتی هماهنگ باشد. به عنوان مثال، برای خانه‌های مدرن، دستگیره‌های در را می‌توان با استیل ضد زنگ یا کروم طراحی کرد، برای خانه‌های سنتی، دستگیره درب چدنی یا چوبی ترجیح داده می‌شود.

بسته به سبکی که می‌خواهید، می توانید قفل‌ها را در زیر یا حتی داخل دستگیره‌ها نصب کنید.

سبکی را انتخاب کنید که با درب شما مطابقت داشته باشد البته، با هر نوع دستگیره در که در بالا نشان داده شده است، تغییراتی وجود خواهد داشت. برای مثال، سبک‌های اهرمی و صفحه‌های پشتی مختلفی برای دستگیره‌های درب پشتی پیدا خواهید کرد، برخی منحنی، برخی صاف هستند. همین امر در مورد دستگیره درب‌های نوع D نیز صدق می‌کند، صدها سبک و رنگ مختلف وجود دارد که بسته به نوع درب و مکانی که در خانه شما قرار دارد می‌توانید انتخاب کنید.

آیا همه دستگیره‌ درب‌ها یک اندازه هستند؟

رایج‌ترین اندازه‌های دستگیره درب 2 ⅜ اینچ و 2/34 اینچ هستند. با این حال، برخی از دستگیره‌ها می‌توانند چندین اندازه مختلف داشته باشند. فقط مطمئن شوید که دستگیره‌ای که انتخاب می‌کنید متناسب با درب منزل شما باشد!

نتیجه گیری

نمی‌توانید بین انواع دستگیره‌ها تصمیم بگیرید؟ علاوه بر طراحی کلی آن‌ها، چند تفاوت کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، شکل یک دستگیره درب می‌تواند هم گرد یا مربع باشد، در حالی که یک دستگیره دیگر می‌تواند یک کشش عمودی طولانی با یک قفل داشته باشد یا دستگیره‌ایی باشد که شما فقط باید آن را به پایین بکشید. در حالی که این ممکن است از نظر سبک و سلیقه شخصی ترجیحی به نظر برسد، دستگیره دربی که طراحی راحت‌تری را ارائه می‌دهد و به راحتی در دست گرفته می‌شود مناسب‌تر است.

تعدادی از ملاحظات فوق العاده وجود دارد که باید هنگام خرید دستگیره درب در نظر گرفت، لوازم جانبی درب نه تنها یکی دیگر از نکات زیبایی شناختی را به درب ورودی شما اضافه می‌کند، بلکه باید احساس امنیت بیشتری را چه یک شیر سنتی برنجی یا کوبنده یا یک درب ضدسرقت باشد به شما بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *