مقالات

انواع روکش‌های درب چوبی

انواع روکش‌های درب چوبی

هنگام انتخاب درب‌های داخلی، توصیه می‌شود نه تنها به مواد، بلکه به پایان کار و روکش آن نیز توجه کنید.

پوشش درب‌های داخلی باید در برابر تغییرات رطوبت و دما مقاوم باشد، از نظر زیبایی ظاهری دلچسب داشته باشند و زیبا به نظر برسد و برای مدت طولانی استفاده شود.

  • چه پوششی برای درب های داخلی بهتر است؟
  • چه نوع پایانی قابل اعتماد و بادوام خواهد بود؟

این سوالات اغلب در میان کسانی که تصمیم به تغییر درب‌های چوبی بین اتاق‌ها هنگام بازسازی یک اتاق دارند، ایجاد می‌شود. تولیدکنندگان مدرن طیف گسترده‌ای از صفحات درب را با انواع مختلف پوشش تزئینی ارائه می‌دهند که دارای ظاهر متفاوت، مقاومت در برابر سایش و دوام متفاوتی هستند. برای انتخاب صحیح طرح درب، باید اطلاعاتی از پوشش‌ها داشته باشید. در این مقاله ما انواع مختلف گزینه‌های مختلف در انواع پوشش تزئینی، مزایا و معایب آن‌ها را در نظر خواهیم گرفت. سپس می‌توانید یک انتخاب عینی داشته باشید و واحدهای درب چوبی مورد نیاز خود را خریداری کنید.

انواع روکش درب

  • لمینت.
  • پی وی سی.
  • مینا.
  • روکش با خط ظریف.
  • روکش طبیعی.
  • مواد رنگ و لاک.
  • CPLپلاستیک.
  • پلی پروپیلن.

همه آن‌ها سازگار با محیط زیست هستند، در هیچکدام از روکش‌ها مواد سمی که بتواند به سلامت انسان، حیوانات خانگی و محیط زیست آسیب برساند منتشر نمی‌کنند. بنابراین طرح‌های درب با هر نوع رکش تزئینی را می‌توان در آپارتمان‌ها و منازل شخصی، فضاهای اداری و تجاری نصب کرد. هر یک از این روکش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند: حتی گران‌ترین روکش‌ها نیز بدون معایب خاصی نیست. هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب پوشش برای یک فضای نشیمن، اداری یا تجاری، همه این عوامل باید در نظر گرفته شوند.

روکش لمینت

این روکش به صورت ورقه ورقه ساخته شده است، ورق‌های کاغذ که با رزین‌های ویژه تحت تأثیر دمای بالا فشرده شده است. لمینت ارزان‌ترین گزینه برای روکش تزئینی است، اغلب در ساخت این صفحات ارزان قیمت، قاب درب با پر کردن به صورت لانه زنبوری روکش می‌شود. لمینت از طراحی و سایه انواع مختلف گونه‌های چوب تقلید می‌کند، اما نمی‌تواند زیبایی یک درب چوب طبیعی را به طور کامل منتقل کند.

محصولات از همان مدل یا رنگ دقیقاً یکسان به نظر می‌رسند، در درب‌های چوبی روکش شده تفاوت‌هایی در بافت یا تن پیدا نمی‌کنید، که خیانت به منشاء طبیعی درب چوبی خواهد بود. فناوری ساخت لمینت به شما این امکان را می‌دهد که هنگام اتمام محصولات از دسته‌های مختلف، طرح و رنگ یکسانی به آن‌ها بدهید. روکش تزئینی لمینت در برابر رطوبت و بخار مقاوم است. می‌توان آن را در معرض تمیز کردن مرطوب با مواد شوینده غیر ساینده قرار داد. اما لمینت در برابر آسیب مکانیکی ناپایدار است: دربرابر خراش، ساییدگی، ضربات تصادفی آسیب می‌بیند.

ورق‌های پی وی سی

ورق پی وی سی (پلی وینیل کلراید) دارای کیفیت زیبایی شناختی و عملکردی خوبی است. روکش تزئینی PVC قادر به مقاومت در برابر رطوبت، نور خورشید و دمای بالا است. استحکام مکانیکی خوبی دارد، اما در معرض خراشیدن توسط اجسام تیز آسیب پذیر است. روکش درب PVC می‌تواند تک رنگ باشد یا می‌تواند الگویی شبیه به چوب را داشته باشد. البته، همانطور که در مورد لمینت وجود دارد، مصنوعی بودن بافت آن کاملاً قابل رویت است، اما درب‌های پوشیده شده با PVC بسیار جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

اگر بودجه کمی دارید، درب‌های چوبی با روکش PVC گزینه خوبی هستند. پلی وینیل کلراید رطوبت را جذب نمی‌کند و به خوبی در برابر تغییرات دما مقاومت می‌کند. به طور ایمن و محکم بر روی سطح محصول ثابت می‌شود. بنابراین، طرح‌های درب با روکش PVC را می‌توان در مناطق “مرطوب” و اتاق‌های فنی نصب کرد.

 

اواع روکش درب چوبی

روکش مینا

روکش مینا مخلوطی از رزین‌های مصنوعی، مواد پلیمری، رنگدانه‌های رنگی و لاک است. با لمس، سطح پرداخت آن، بافت درب چوبی طبیعی را منتقل می‌کند. این نوع روکش در برابر عوامل خارجی منفی مانند رطوبت بالا، درجه حرارت بالا، اشعه ماوراء بنفش مقاوم است. به مرور زمان خراشیده نمی‌شود و از بین نمی‌رود و گرد و غبار و کثیفی سطح مینا را می‌توان به راحتی با یک اسفنج مرطوب یا پارچه گردگیر پاک کرد.

چنین تنوعی این امکان را فراهم می‌کند که روکش‌های لعابی را با هر ترکیب رنگی اتاق تهیه کنید. طرح‌های درب چوبی با پوشش لعابی با هر سبک خانه ترکیب می‌شود. رنگ صفحات معمولاً مطابق با سایه دیوارها یا مبلمان انتخاب می‌شود تا درب‌های داخلی به طور هماهنگ در دکوراسیون خانه قرار گیرند. همچنین می‌توانید واحدهای درب را با رنگ متضاد نصب کنید و خانه‌تان را به یک سبک جدید تبدیل کنید.

روکش ریز

روکش ریز یک ماده روکش طبیعی با ویژگی‌های تزئینی و عملیاتی عالی است. از ورقه‌های روکش با برش چرخشی از چوب طبیعی ساخته شده است که روی آن رنگ شده، چسبانده و فشرده می‌شود تا رنگی با بافت و رنگ مشخص به دست آید. تکنولوژی تولید روکش با خط ظریف امکان ایجاد یک تقلید واقعی از هر گونه چوب را فراهم می‌کند. علاوه بر این، این ماده حاوی گره، بی‌نظمی و سایر عیوب چوب نیست.

درب با روکش ریز به لطف بافت یکنواخت، ظریف و شیک به نظر می‌رسد. برای محافظت بیشتر، پوشش‌ها با یک لاک ضد آب پوشانده می‌شوند. روکش ریز در معرض ساییدگی قرار نمی‌گیرد، حتی در هنگام استفاده فعال از درب، محو و پوسته نمی‌شود. روکش ریز در برابر رطوبت بالا و افت دما مقاوم است.

روکش طبیعی

روکش طبیعی از ورقه‌های نازک از گونه‌های چوبی با ارزش ساخته شده است. اغلب از برش‌های درخت بلوط، زبان گنجشک، گردو میلانی، ونگ و برخی گونه‌های دیگر برای ساخت آن استفاده می‌شود. طراحی و سایه هر روکش طبیعی منحصر به فرد است. دو درب یکسان به سادگی وجود ندارد. برای محافظت از درب‌های داخلی با روکش طبیعی در برابر اثرات منفی رطوبت و آسیب‌های مکانیکی، آن‌ها را با لاک مقاوم در برابر سایش پوشانده‌اند.

قابلیت ترمیم یکی دیگر از مزایای مهم روکش طبیعی است. خراش‌ها و ساییدگی‌های جزئی را می‌توان با سنباده کاری و استفاده مجدد از مواد رنگ و لاک ترمیم کرد. تنها عیب محصولات با روکش طبیعی قیمت بالاتر آن است. این محصولات گران‌تر از صفحات روکش مصنوعی هستند.

مواد تونینگ، رنگ و لاک

برای به دست آوردن رنگ، سطح درب را با لایه‌هایی از لاک شفاف یا رنگی می‌پوشانند. محصولات رنگی دارای مقاومت در برابر رطوبت و افت دما هستند. آن‌ها ظاهری دیدنی‌تر از چوب طبیعی دارند و کاملاً با محیط‌های داخلی ترکیب می‌شوند. رنگ و لاک با کیفیت بالا از بین نمی‌رود یا پوسته پوسته نمی‌شود، رنگ آن در حین کار تغییر نمی‌کند. هنگام خرید درب‌های نازک، مطمئن شوید که آن‌ها بوی نامطبوع “شیمیایی” که بتواند به سلامت انسان آسیب برساند، منتشر نمی‌کنند.

CPL-پلاستیک

این یک کاغذ مخصوص است که با افزودن رزین فشرده شده است. از سلولز الیاف بلند برای ساخت آن استفاده می‌شود، بنابراین دارای پارامترهای ماندگاری کافی است.

مزیت پلاستیک cpl :

دارای طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و الگوها است. مقاومت در برابر رطوبت کمتر از لمینت است، اما بهتر از پلاستیک است. نسبت به پلاستیک سازگارتر با محیط زیست است.

پلی پروپیلن

پلی پروپیلن یک پلیمر از پروپیلن (پروپن) است که یک ماده بسیار مقاوم در برابر آب است. حتی اگر پلی پروپیلن به مدت شش ماه در دمای اتاق با آب در تماس باشد، جذب آب آن حدود 0.5 درصد و در 60 درجه، جذب آب اصلی تا 2 درصد خواهد بود. پلی پروپیلن نوعی پلاستیک است که بیشتر شبیه پلی اتیلن متراکم است. فقط اکسیدان‌های قوی اولئوم، هالوژن و همچنین اسید نیتریک بخار، اسید کلروسولفونیک، اسیدهای هیدروکلریک و سولفوریک اثر قابل توجهی بر روی پلی پروپیلن دارند.

مزایا پلی پروپیلن نسبت به سایر روکش‌ها چیست؟

  • مقاوم در برابر آسیب.
  • مقاوم در برابر رطوبت.
  • راحتی در استفاده.
  • سازگار با محیط زیست.
  • بر خلاف روکش طبیعی ترک نمی‌خورد.
  • هزینه مقرون به صرفه.
  • نسوز است.
  • طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را موجود دارد.

کدام نمای درب داخلی زیباترین و قابل اعتمادترین است؟

قبل از هر چیز مشتری وظیفه انتخاب روکش تزئینی پانل درب داخلی را بر اساس اهداف خود در تعمیر، سلیقه شخصی و توانایی‌های مالی تعیین می‌کند. به خاطر داشته باشید که گزینه های پرداخت مقرون به صرفه عبارتند از ورقه ورقه و فیلم PVC از نظر دوام پایین تر از روکش های روکش هستند. و هزینه بیشتر درب های با روکش طبیعی و مصنوعی به دلیل اطمینان و دوام بالای این نوع پوشش ها کاملا جواب می دهد. بهترین پوشش از نظر زیبایی، روکش طبیعی است.

تمام زیبایی چوب طبیعی و انرژی پر جنب و جوش آن را حفظ می‌کند، طرح‌های درب روکش شده از نظر ظاهری از محصولات گران قیمت چوب جامد قابل تشخیص نیستند. اگر به قابل اطمینان‌ترین و بادوام‌ترین پوشش نیاز دارید، باید درب‌هایی را با روکش مینا انتخاب کنید. چنین محصولاتی در برابر خراش و رطوبت مقاوم هستند، آن‌ها را می‌توان مرتباً مرطوب و تمیز کرد. بر اساس محصولات روکش شده، می‌توانید یک فضای داخلی کامل در ورودی آپارتمان، در سالن، راهرو یا سالن ورودی ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *