مقالات

چگونه یک در چوبی را که دچار چسبندگی به چهارچوب شده تعمیر کنیم؟

چگونه یک در چوبی را که دچار چسبندگی به چهارچوب شده تعمیر کنیم؟

با تغییر فصول، تغییرات رطوبت و دما می‌تواند باعث متورم یا جمع شدن چوب شود و درب‌های چوبی را مستعد چسبندگی به چهارچوب کند. عوامل دیگری که می‌توانند باعث چسبندگی درب‌ها شوند مواردی مانند شل شدن لولاها، پیچ‌های کنده شده یا فرسوده شدن درب‌ها هستند.

راه‌های برای حل مشکل چسبندگی درب چوبی

در حالی که هیچ راه‌حل قطعی برای این مشکل وجود ندارد، اما چند نکته وجود دارد که می‌توانید برای رفع درب‌های سرسخت سعی کنید.

به شکاف‌ها توجه کنید

اولین چیزی که باید هنگام مواجهه با دربی که به سختی بسته یا باز می‌شود بررسی کنید این است که آیا درب دقیقا داخل چهارچوب قرار گرفته است یا خیر. شما می‌توانید این کار را با نگه داشتن یک طرف درب در مقابل چارچوب در و سمت دیگر را در ابتدا به بالا و سپس پایین درب متصل کنید. اگر درب به درستی با چهارچوب ردیف نشده باشد، احتمالاً این مشکل از درب شماست. درب خود را بررسی کنید تا ببینید آیا فضای بین در و چارچوب سازگار است یا خیر. شما باید بین ⅛ اینچ و 1/16 اینچ بین در و چارچوب داشته باشید. اگر این فواصل ثابت نباشد، نشانه آن است که ممکن است سخت‌افزار شل شده باشد یا انواع دیگری از افتادگی رخ داده باشد.

لولاها را سفت کنید

اگر درب شما به چهارچوب اندازه نیست، کار را با بررسی لولاها شروع کنید. گاهی اوقات، لولاهای درب به مرور زمان شل می‌شوند و به درب اجازه می‌دهند از چهارچوب خارج شود. سخت افزار درب را بررسی کنید تا ببینید آیا به قاب چسبیده است یا خیر و از یک پیچ گوشتی برای سفت کردن پیچ‌های شل روی لولاها استفاده کنید. هنگامی که همه چیز راحت متصل شد، مجدد بررسی کنید؛ اگر درب همچنان به شما مشکل برمی‌خورد، چند نکته دیگر وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید، که در ادامه آورده‌ایم.

 

درب چوبی

پیچ‌های بریده شده را ثابت کنید

اگر هر یک از پیچ‌ها بدون سفت شدن در سوراخ بچرخد، در اصطلاح هرز شده باشد، کنده خواهد شد. پیچ‌ها را از لولا بردارید و سطح چوبی را که به آن وصل شده‌اند جدا کنید. از یک تکه چوب دیگر و مقداری چسب چوب برای پر کردن سوراخ استفاده کنید و اجازه دهید کاملاً خشک شود، سپس سوراخ پایلوت را با یک مته باتری دار یا سیم دار در همان نقطه سوراخ کنید، سپس لولا و پیچ را دوباره وصل کنید. این کار باید به پیچ‌ها فضای کافی برای سفت شدن بدهد.

از شیم استفاده کنید

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است درب نسبت به چهارچوب مناسب نباشد این است که خانه‌ها به مرور زمان نشست می‌کنند و به درب‌ها اجازه می‌دهند کمی آویزان شوند. در حالی که این موضوع معمولاً یک مشکل ساختاری نیست، می‌تواند دلیل خراشیدن و چسبیدن درب‌ها باشد. برای رفع این مشکل، می‌توانید از یک شیلنگ در پشت لولای پایینی استفاده کنید تا درب را در قاب صاف کنید. تمام این نیازها این است که پیچ‌هایی را که لولای پایینی را به چارچوب در نگه می‌دارند، باز کنید، شیم را پشت جایی که لولا به چارچوب متصل می‌شود، قرار دهید و لولا را دوباره به چارچوب در وصل کنید. می‌توانید از یک خط لوله یا یک سطح برای بررسی اینکه آیا درب تراز در بالا و پایین است یا نه استفاده کنید، اما آزمایش واقعی باز و بسته کردن درب است تا ببینید چگونه کار می‌کند.

لولاهای درب را عوض کنید

اگر در ساختمان قدیمی‌تری زندگی می‌کنید و درب شما حالت ‌چسبنده دارد، حتی اگر به نظر می‌رسد همه چیز راحت است، می‌توانید لولاهای بالا و پایین را عوض کنید. با گذشت زمان، لولای بالایی درب، که بیشتر وزن در را تحمل می‌کند، می‌تواند کمی خم شود و به بالای درب اجازه دهد تا از چارچوب فاصله بگیرد. تعویض لولای بالا به پایین می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند و چسبندگی یا فضای بین درب و چهارچوب را از بین ببرد.

برش به تناسب چهارچوب درب

اگر هیچ یک از این راه حل‌ها کمکی نکرد، یا اگر فاصله درب و چهارچوب درب اجازه‌ی باز و بسته شدن راحت را نمی‌دهد، وقت آن است که نجاری سبک را امتحان کنید. درب را چند بار باز و بسته کنید و به دنبال جایی باشید که درب به قاب چسبیده یا ساییده شده است. با مداد مشخص کنید که قسمت چسبنده کجاست و سپس درب را از لولاها جدا کنید و روی میز کار قرار دهید. با استفاده از اره دستی، می‌توانید به آرامی قسمتی را که باید نصب شود، بتراشید و درب خود را دوباره آویزان کنید. گزینه دیگر استفاده از اره برقی اصلاح درب است که اگر نمی‌خواهید درب را بردارید یا نیمکت کار مناسبی ندارید، می‌تواند راحت باشد.

از چوب در معرض رطوبت محافظت کنید

پس از اتمام اصلاح، رنگ آمیزی یا مهر و موم کردن چوب در معرض دید، بسیار مهم است. این به کنترل میزان رطوبتی که درب شما جذب یا خارج می‌کند کمک می‌کند، میزان تورم و جمع شدن درب را با تغییر آب و هوا کاهش می‌دهد و می‌تواند به ماندگاری تعمیر درب شما کمک کند.

شرکت چوب صنعت دُريس با هدف نوآوری در تولید محصولات متنوع و قابل رقابت با شرکت های تولیدی مشابه جهت تامین نیازهای مشتریان در زمینه تولید انواع درب ضد سرقت، درب های چوبی و کابینت، توانسته است تا در تلاقی تجربه و تخصص کنار هم خلاقیت و نوآوری نوین را با ارائه محصولات جدید در این صنعت به شما مشتریان گرامی عرضه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *